lördag 14 augusti 2010

Att unna sig något

Alla säger att man måste "unna sig saker". I min familj har det alltid betytt godis. Eller möjligtvis mat. Varför är det så? Det är så djupt rotat i mig attt man måste unna sig något gott ibland. Antagligen är det därför som jag alltid faller dit när jag ska hålla upp med socker.

Jag har också märkt att människor omkring mig inte gillar att jag inte äter socker. De säger surt att man "måste unna sig något" ibland. De tycker att jag är jobbig. Och detta trots att jag inte är till besvär. Jag kräver inga specialrätter, allt jag vill är att slippa äta kakorna. De trugar och trugar och ibland kan jag bli rätt irriterad. Det är ju ingen som försöker truga i en vegetarian kött, så varför måste jag äta kakor/efterrätt/godis?
Till och med på kalaset hemma hos oss försökte de truga på mig kakor.....

Ibland kan jag få en känsla av att de hatar att jag klarar det som de inte klarar. Så om jag då faller så känns det bra för dem. De välkomnar mig tillbaka i sockerträsket direkt.

Jag försöker tänka som så att jag är starkare än dem. Att det är deras förlust och inte min (vilken de gärna vill få mig att tro).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar