onsdag 4 augusti 2010

Min vikt

Min målvikt har alltid varit 50 kilo. Till min längd på 160 cm, så har det känts lagom. Många skulle nog anse att det är för lite och eftersom jag har svårt att hålla mig på den vikten så är det antagligen så också.

Idag kan jag nog nöja mig med 52 kilo. Idag vägde jag 56,4 men det brukar pendla lite mellan 55,5 och 57. Alltså några kilon för mycket.

Många tycker nog att jag borde nöja mig med den vikten jag har, men jag kan inte det. Jag känner mig plufsig och tjock och jag gillar det inte. Dessutom är det lätt att acceptera något kilo och sen något kilo till och till slut väger man på tok för mycket. Jag vill inte hamna i den situation.

Jag är dock inte beredd att svälta mig. Jag vet vad det leder till i form av humörsvängningar och vad det gör med kroppen. Så det är inget alternativ.

Jag vet egentligen hur jag ska äta för att gå ner i vikt. Att äta lite och ofta fungerar bra. Jag äter det mesta men drar ner lite på kolhydraterna och tar lite mer av fettet och proteinet. Bröd äter jag mycket sällan eftersom det oundvikligen leder till att jag går upp i vikt.
Det som hela tiden har varit problemet är godiset, chipsen och kakorna. Låter jag bli det så går jag ner i vikt utan att egentligen anstränga mig så mycket.

Nu i början så behöver jag något substitut till godiset för att inte tycka att kvällarna är tråkiga, men det är bara en övergångsperiod. De senaste kvällarna har det blivit några smörgåsrån med jordnötssmör. Inte så bra för vikten, men det är som sagt bara en övergångsperiod. Samma med osten och kexen ikväll. Lite måste man unna sig ibland och jag vet att lusten till sånt försvinner när sockret är ur kroppen.

Jag ska som sagt ta itu med träningen också. Inte så mycket för att det skulle hjälpa mig att gå ner i vikt, för det fungerar inte riktigt så....
Däremot så gör träningen att jag känner mig mer motiverad till att hålla en bättre livsstil. För mig känns träningen förstörd och onödig om jag äter massa onyttigt. Så genom att träna så sköter jag allt annat bättre.
Dessutom borde ju lite fett omvandlas till muskler även om vikten är ungefär densamma.
Och det är ju faktiskt skönt och roligt att träna! De första gångerna är pest, men när man väl kommit in i det så blir det som en drog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar