söndag 1 augusti 2010

Undantag?

Jag ska alltså försöka sluta att äta socker. Inte helt lätt. Speciellt inte med tanke på att det finns socker överallt. Så mitt dilemma just nu är om jag ska göra några undantag?
I mitt fall så räknar jag inte frukt som socker. Inte heller juice, men det kommer jag nog att vara restriktiv med. Kanske inte i början men förmodligen senare. Nu i början kan det kännas bra att ha något lite sött att ta till som ändå är "godkänt". Juice kan få ingå i den kategorin.

Sen så har jag alltid ketchup i min köttfärssås. Alltså när jag lagar den. Det blir helt enkelt godare så och jag vet inte om jag har lust att ta bort det. Med tanke på övriga familjen. Det är nog den enda gången jag använder något med socker i maten. Så den får vara kvar. Tills vidare i alla fall....

Sen är det lika bra att göra undantag för att det är socker i maten när man är borta. Det kan man helt enkelt inte påverka och jag vill inte vara en gnällspik. Däremot kommer jag att tacka nej till kakor, tårta och liknande.

Men jag tror faktiskt inte att det lilla sockret i maten spelar så stor roll. Faktiskt. Förra gången jag slutade med socker så plockade jag bort precis allt. Det blev ganska jobbigt. Speciellt om man skulle äta borta eller ute. Jag kommer inte att vara så petig den här gången, man måste ju faktiskt leva också. Det får inte bli för inrutat.

Jag lagar den mesta maten själv idag och i den finns det inget socker för det mesta (förutom köttfärssåsen då). Så det blir inte så stor omställning egentligen.

Det som ska bort är den enorma mängden godis jag äter. Typ varje dag. Ibland tills jag mår illa. Jag måste helt enkelt sätta stopp nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar